Identyfikacja wizualna jest to ogół działań graficznych, kreujących wizerunek firmy na rynku. A więc za podstawowe narzędzie identyfikacji wizualnej służy najczęściej logo i/lub logotyp firmy, kolorystyka marki, krój pisma, ale także wygląd produktów oraz opakowań, szata graficzna projektów graficznych. Do identyfikacji wizualnej można także zaliczyć wygląd budynków i charakterystykę wnętrz.
Oczywiście w rzeczywistości polskiej warto zmodyfikować trochę te zasady – mało która firma w Polsce ma możliwość zaprojektowania własnego budynku, zwykle jednak firmy wynajmują biura w biurowcach i mają możliwość tylko zmiany wyglądu wewnątrz budynku. Jednakże i to ma istotne znaczenie, szczególnie w wypadku firm, które mają zadbać o zdrowie swoich klientów albo też mają zawodowo zajmować się ustawodawstwem w zakresie projektowania i wystroju wnętrz.
Czym kierować się podczas wyboru osoby, która zajmie się naszą identyfikacją wizualną?
Obecnie dla każdej firmy kwestia identyfikacji wizualnej jest bardzo ważna. Każdy człowiek zna logo coca-coli czy znaczek Nike, a to za sprawą skutecznych kampanii reklamowych i spójnie prowadzonej identyfikacji wizualnej firmy.
Czym zatem kierować się podczas naszego wyboru, by być zadowolonym z efektu jaki osiągniemy? Najważniejsze jest zapoznanie się z portfolio grafików ze studia graficznego, z którym chcemy rozpocząć współpracę. Jeżeli projekty danej firmy nam odpowiadają to z dużą dozą pewności możemy powiedzieć, że będziemy zadowoleni z wyników naszej współpracy. Projekty wychodzące ze studia graficznego oczywiście są oryginalne i niepowtarzalne, ale w jakiś sposób oddające ducha projektanta, który je tworzył. Dlatego takie istotne jest poznanie możliwości danego grafika i jego stylu pracy zanim zdecydujemy się na współpracę z nim.
Kolejnym czynnikiem na jaki możemy zwrócić uwagę podczas szukania najlepszego grafika, jest kierowanie się sugestiami znajomych. Często łapiemy się na tym, że wybrany przez nas usługodawca nie wywiązuje się z umowy, opóźnia prace, przygotowuje wizualizacje niezgodne z pierwotną koncepcją itp. Dlatego skorzystanie z porad znajomych czy kolegów z branży pozwala na wyselekcjonowanie najlepszych i odrzucenie tych, którzy nie wywiązują się z obietnic.
Szkoły, kursy, dyplomy
Graficy bardzo często są samoukami, którzy ze względu na wrodzony talent zajęli się taką dziedziną. Warto jednak zapytać grafika o to jakie kursy i szkolenia ukończył – dzięki temu mamy pewność, że nie tylko jest samoukiem, ale i zna wiele ciekawych trików, sztuczek a także… najnowszych trendów. Jeżeli jego portfolio nas zachwyca, ale grafik nie może pochwalić się żadnym wykształceniem nie powinno nas to zniechęcać. Przecież nie to jest najważniejsze jeżeli chodzi o sztukę pracy w studiu graficznym.