Coraz więcej osób marzy o własnym biznesie. Głównie z chęci bycia wolnym, aby nikomu nie być poddanym i móc zarabiać samemu na siebie. Powodów zakładania własnych firm jest bardzo wiele. Dlaczego jednak jedne przedsiębiorstwa są bardziej rozpoznawalne a inne mniej lub w ogóle. Co stoi za sukcesem niektórych firm? Odpowiedź jest dość banalna, bo to od identyfikacji wizualnej firmy zależy czy będzie ona rozpoznawana i wyrobi sobie pozytywną renomę wśród społeczeństwa.

Czym jest owa identyfikacja wizualna?

Teraz tylko pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie czym właściwie jest ta identyfikacja wizualna? Rozkładając ten termin na czynniki pierwsze niewiele się zyska. Trzeba na niego spojrzeć globalnie. Identyfikacja wizualna firmy (z angielskiego visual identity) to nic innego, jak stwarzanie dobrze odbieranego wizerunku. To właśnie dzięki temu instrumentowi zwykły człowiek jest w stanie rozpoznać wiele firm i marek, jak Nestle, Google, Apple, Procter and Gamble i wiele innych. Od wizualnej identyfikacji także zależy czy dana firma, produkt czy marka kojarzą się pozytywnie czy nie za bardzo. Co jednak składa się na taką identyfikację? Przede wszystkim logo, które powinno przykuwać uwagę odbiorcy; dobrze jakby miało w sobie coś intrygującego. Innym elementem wchodzącym w zespół tworzący identyfikację wizualną firmy jest dobór odpowiednich kolorów, czyli ogólnie rzecz biorąc kolorystyka występująca na wytwarzanych produktach, w budynku (który notabene także musi mieć reprezentacyjny wygląd, bo i od niego zależy sukces firmy) i tak dalej. buduj swoją identyfikację wizualną

Czym jednak jest wspomniane logo?

Jest to nic innego, jak łatwy do zapamiętania znak, który służy do łatwiejszego rozpoznawaniu danego przedsiębiorstwa. Są to wszystkiego rodzaju znaki występujące na samochodach (prawie każdy dorosły człowiek patrząc na auto z widoczną od przodu jedną większą gwiazdą w towarzystwie pięciu mniejszych od razu wie, że jest to samochód marki Subaru), na opakowaniach różnorakich produktów czy na budynkach firm. A w jaki sposób na odbiór danej firmy może wpływać kolorystyka. Przede wszystkim musi być ona powiązana z barwami występującymi na znaku graficznym przedsiębiorstwa. Tutaj dobrym przykładem mogą być stacje benzynowe. Wielokrotnie mijając jakąś stację można rozpoznać ją wyłącznie po barwach; i tak stacja Shell to nic innego jak połączenie czerwieni z kolorem żółtym, Orlen barwy dominujące to czerwień i biel, natomiast stacje BiP to zieleń z dodatkiem koloru żółtego. Zakładając firmę i pragnąc się wybić należy pamiętać o tym jak ważny jest wizerunek firmy.

Jakie elementy powinny zawierać w sobie przyjętą identyfikację wizualną?

Pomijając już omówione loga i kolorystykę trzeba przypomnieć, że budynki i ich otoczenie są niemniej ważne, ale i o ubiorze pracowników nie należy zapominać – warto na ten temat więcej przeczytać tutaj: http://auchstudio.pl/blog/tworzenie-identyfikacji-wizualnej. Tu można posłużyć się przykładem niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Przychodnie często zapominają, że ich być albo nie być nie zależy wyłącznie od doboru odpowiednich specjalistów. Cóż bowiem po nich, gdy pacjenci muszą oczekiwać na swoją kolej wśród szarych, zaniedbanych ścian? To samo tyczy się pań pracujących w rejestracji. Czy nie milej odbiera się rejestratorkę w eleganckim stroju niż taką, która przyszła do pracy w domowym stroju? Poprzez szacunek do klienta powinno zawsze dbać się o jak najlepszą identyfikację wizualną firmy.