Opakowanie produktu to nie tylko element ochronny pozwalający dostarczyć produkt od producenta do konsumenta. Z perspektywy reklamy, budowania wizerunku i rozpoznawalności marki oraz brandingu samego produktu, opakowanie jest prawdopodobnie najważniejszym elementem wizerunkowym – tym, co w idealnym scenariuszu stanie się dla klienta rozpoznawalne na pierwszy rzut oka i tak charakterystyczne, że produkt będzie kojarzony przede wszystkim ze swoim opakowaniem.

Projektowanie opakowań przyciągających uwagę, wartych zapamiętania i stających się niemalże symbolem Twojej marki to oczywiście nie lada wyzwanie i nie można pozostawić go w rękach przypadkowego grafika. Dlaczego warto zlecić projektowanie opakowań firmie marketingowej i jakie działania może dla Ciebie wykonać? 

Projektowanie opakowań

Projektując i wybierając opakowanie dla produktu warto zwrócić uwagę na wiele elementów składowych. Opakowania już dawno przestały pełnić wyłącznie funkcję praktyczną, chroniącą produkt wewnątrz przed działaniem czynników zewnętrznych i pozwalającą dostarczyć go bezpiecznie do klienta końcowego. Opakowania są dziś elementem reklamy i wizerunku produktu – te najlepsze są często tym, dzięki czemu marka staje się popularna: elementem kolekcjonerskim, który amatorzy pięknej estetyki wykorzystują w swoich mieszkaniach jako dekorację, zapominając że to przecież tylko opakowanie po herbacie, piękne pudełko na świeczkę czy sposób na zapakowanie całego zestawu prezentowego w jedną całość. 

Zarówno współczesne marki, jak i agencje marketingowe zajmujące się tworzeniem opakowań wiedzą doskonale, że opakowanie nie jest dla współczesnego konsumenta wyłącznie zewnętrzną warstwą ochronną produktu trafiającą do kosza po rozpakowaniu. Poza umieszczeniem na nim logo skupiają się więc na przygotowaniu unikalnego projektu, który będzie cieszył oko przez cały czas korzystania z produktu, a nawet po jego wyczerpaniu.

Przykładów nie trzeba szukać daleko – pięknie wykonane i zdobione opakowania świec czy kosmetyków stają się często opakowaniami wielokrotnego użytku, bo choć nie były stworzone z myślą o wykorzystaniu w innym celu, doskonale sprawdzają się jako domowa dekoracja, pojemnik na drobiazgi czy eleganckie wyposażenie łazienki. 

Jak wygląda proces tworzenia opakowań? 

proces tworzenia opakowańProjektowanie opakowań powinno obejmować w równym stopniu skupienie się na jego funkcjonalności i estetyce. Jeśli opakowanie pełni ważną rolę dla produktu (np. stanowi jego dozownik), funkcjonalność będzie wpływała bezpośrednio na odbiór produktu przez klientów. Estetyka, zgodna z budowanym wizerunkiem marki, uwzględniająca jej identyfikację wizualną ale i wprowadzająca unikalny branding dla produktu lub linii produktów to najlepsza reklama, o jaką może prosić marka.

Opakowanie ma być formą komunikacji z klientem. Sposobem, by już na etapie przeglądania oferty marki produkt zwracał uwagę klienta i szeptał „kup mnie”, wzbudzał określone emocje i ułatwiał podejmowanie decyzji zakupowej nawet bez dokładnego zapoznania się z zawartością opakowania. Tu po raz kolejny możemy przywołać wcześniejszy przykład świec dekoracyjnych. Jako konsumenci wiemy doskonale, że o funkcjonalności świecy decyduje jej zapach, skład czy czas palenia, ale przeglądając oferty różnych marek i tak zwracamy się w stronę tych, które przyciągną naszą uwagę swoim opakowaniem. Jako marka lub agencja marketingowa zajmująca się projektowaniem opakowań musimy ten element wykorzystać. 

Projektowanie opakowań z firmą marketingową

Można oczywiście pokusić się o zlecenie projektu opakowania grafikowi, który stworzy wizualny projekt pudełka dla Twojego produktu i prześle go do drukarni, która dostarczy do Ciebie gotowe opakowania. Minimalizowanie znaczenia projektowania opakowań do przygotowania oprawy graficznej jest jednak błędem, za który marka może słono zapłacić – współczesny konsument to osoba, dla której elementy wizualne są podstawowym elementem sprzedażowym, a sposób w jaki opakowanie produktu prezentuje się na półce ma większe znaczenie niż to, co znajduje się wewnątrz. 

Opakowanie produktu to komunikat, dzięki któremu klient spotykający się po raz pierwszy z Twoją marką wie, czego oczekiwać po produkcie. To element, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji, wpiszesz w aktualne trendy, zainteresujesz swoją ofertą i sprawisz, że Twoja marka stanie się nie tylko rozpoznawalna, ale i zapamiętana. Zlecając projektowanie opakowań doświadczonej, kreatywnej agencji marketingowej masz szansę osiągnąć taki efekt nawet dla tych produktów, które do tej pory nie cieszyły się w Twojej ofercie ogromną popularnością. 

Zobacz również: http://platforma-zakupow.eu/zalety-skorzystania-z-uslug-agencji-brandingowej/