Na czym polega rebranding?

Dla wielu marek pojęcia i proces rebrandingu wyraża się wyłącznie w zmianie graficznego sposobu przedstawiania swojej marki. Opisując to szerzej możemy powiedzieć o zmianie logotypu, kolorystyki oraz całej identyfikacji wizualnej. Czy jednak jest to wszystko co należy wziąć pod uwagę, kiedy chcemy przeprowadzić rebranding? Z pewnością nie. Dlaczego? Otóż rebranding to odświeżenie tożsamości marki i jej rdzenia. Rebranding oznacza w dosłownym tłumaczenie zbudowanie świadomości marki na nowo. Jeśli wykorzystalibyśmy w tym celu tylko zmianę identyfikacji wizualnej – owszem, moglibyśmy przyciągnąć do siebie nowych klientów, którzy są zainteresowani jakąś wizualną zmianą, aczkolwiek jeśli za ta zmianą nie szłyby inne, związane z komunikacją, sposobem rozmowy z klientem, rodzajami kampanii promocyjnych czy po prostu wyrażaniem nowych, lepszych wartości, to wtedy cały rebranding marki może się nie udać. Powodem tego będzie po prostu zbyt wybiórcze działanie, nie uwzględniające aktualnych potrzeb konsumentów. Warto zwrócić uwagę na to w jaki sposób część konsumentów obecnie traktuje marki, niektóre z brandów mają wręcz status kultowy oraz swoich gorliwych fanów. Oznacza to, iż wyraźną jest potrzeba dotarcia do klienta bezpośrednio, poznania go i spełnienia jego potrzeb.

Czy rebranding to innowacja

Dlaczego warto się tym zainteresować?

Rebranding marki może jej pomóc odetchnąć świeżym powietrzem. Proces rebrandingu, jeśli jest dobrze zaprojektowany może sprawić, że brand wyzwoli się ze starej otoczki lub odklei przypięte sobie łatki w celu zyskania nowego wizerunku, nowych klientów, grup docelowych. Rebranding pozwala powiedzieć konsumentów oraz konkurencji, że oto dana marka staje się nowoczesna, dba o to aby zróżnicować swoją ofertę, dba o potrzeby klientów i chce być z nimi blisko. Rebranding w końcu jest sposobem na potwierdzenie swojej obecności na rynku, jeśli go wykonamy sprawimy, że zainteresują się nami media, nowi konsumenci, zainteresuje się nami także konkurencja. Rebranding może być sposobem na pokazanie nowego oblicza.

Kto może na najwięcej skorzystać na rebrandingu?

Teoretycznie z rebrandingu marki najwięcej skorzystają te brandy, które przez dłuższy czas traciły klientów, zainteresowanie, a w konsekwencji zmniejszały stopniowo swoje zyski. Jeśli marka stoi w miejscu i nie wprowadza żadnych zmian, na żadnym polu może przestać być obiektem zainteresowania. Konsumenci, którzy są świadomi tego, że na rynku dostępne są inne firmy, chętnie spróbują właśnie ich oferty i jeśli wyda się lepsza, przystaną właśnie do nich. Wprowadzenie rebrandingu dla firm z dużym stażem pozwoli znów pokazać swą atrakcyjność, zwłaszcza jeśli dostosowujemy ofertę do obecnych wymagań i standardów. Wprowadzamy nowe szaty graficzne, ale zmieniamy też wnętrze. Zmieniamy sposób komunikacji zewnętrznej a także wewnętrznej. Zmieniamy kanały komunikacji, docieramy do odbiorców z lepszą ofertą, pokazujemy swoje nowe wartości, szukamy nowych partnerów i metod na kampanie promocyjne. Rebranding marki w takim wypadku może być bardzo skuteczny, lecz aby go dobrze zrozumieć należy najpierw zrozumieć potrzeby swojej grupy docelowej – o ile taka istnieje.