Sklep jest miejscem, w którym powinno być czysto, wszystkie towary muszą prezentować się nienagannie, a całe pomieszczenie ma być przyjemne i eleganckie. Celem każdego właściciela sklepu oraz sprzedawców, jest dbałość o towar oraz jego aktywna sprzedaż. Większości z nas wydaje się, że wyeksponowanie towaru i odpowiednie jego ułożenie, to wszystko, co wpływa na jego odbiór przez klientów. Warto jednak dodać, że marketing wciąż się rozwija i cały czas możemy poznawać zupełnie nowe, ulepszane sposoby na reklamę danego produktu. Tak więc oprócz ekspozycji, światła, ułożenia według kolorów, dziś stosuje się również zapach jako element marketingu.
W zależności od rodzaju towarów, jakie sprzedajemy, zapach dobieramy w taki sposób, by pasował on do ich specyfiki oraz do całego sklepu. Najczęściej, delikatny lub mocny zapach można wyczuć w drogeriach i w niektórych butikach. Właściciele sklepów coraz częściej wybierają aromamarketing.
Zapachy w poszczególnych sklepach
- Butiki i sklepy odzieżowe – w tym przypadku można eksperymentować najbardziej. Niektóre marki zastrzegają sobie konkretny zapach, jednak wielu właścicieli wybiera taką woń, która będzie odpowiednio pasować do klimatu sklepu. Będąc na zakupach w galeriach handlowych, możemy zauważyć, że w każdym sklepie pachnie inaczej. Zapachy mogą być mocniejsze, piżmowe lub delikatne, kwiatowe i orzeźwiające.
- Sklepy spożywcze – w zależności od towarów, w sklepach spożywczych zazwyczaj przeważa zapach żywności. Często, w butikach z herbatą lub kawą można poczuć zapach konkretnego rodzaju napoju. Sklepy w sklepie ze słodyczami, będziemy mogli poczuć słodkie zapachy cukierków.
- Drogerie – jak wiadomo, w sklepach z kosmetykami zawsze będzie pachnieć mydełkami, solami do kąpieli oraz szamponami. Zapachy takie mogą się mieszać, więc warto wybrać jeden, który będzie pasował odpowiednio do kosmetyków, jakie są oferowane przez sklep.
- Sklepy z porcelaną i akcesoriami do domu – w takim sklepie zazwyczaj panuje przyjemny i lekki zapach. Sklepy z wyposażeniem domu pachną podobnie jak butiki odzieżowe. W otoczeniu pięknych rzeczy spędza się więcej czasu, szczególnie gdy towarzyszy nam piękny zapach.
Wybór zapachu jest najczęściej uzależniony od decyzji właściciela lub pracowników sklepu.
Aromamarketing tylko z pozoru wydaje się prosty – odpowiednio dobrany zapach może zdziałać cuda, ale nietrafiona mieszanka zapachowa tylko odstraszy potencjalnego klienta.
Zapach w sklepie jako działanie marketingowe
Działania marketingowe są coraz bardziej nowoczesne. Specjaliści od marketingu – w tym i od aromamarketingu – biorą pod uwagę aktualne możliwości i wymagania klientów. Co prawda każdy z nas ma nieco inny gust, jednak czynności marketingowe skupiają się na tym, by zadowolić znaczną większość klientów.
Zapach jest najsilniejszym bodźcem – poprzez dobranie odpowiedniego zapachu, możemy osiągnąć więc oczekiwany efekt. Każdy z nas chętniej przebywa w miejscu, w którym pięknie pachnie. Oprócz zapachu, specjaliści do spraw marketingu wykorzystują oświetlenie, kolory, odpowiednie ustawienie produktów oraz ich kategorie. Dzięki połączeniu wszystkich tych elementów, sklep ma szansę uzyskać większą liczbę klientów, co przekłada się na zwiększenie jego popularności i zysków.
Zapach, jaki wybierzemy do sklepu, na pewno zachęci klientów do wejścia do sklepu oraz do pozostania w nim dłużej. Takie działania mają również na celu utrzymać klienta w sklepie, by zdecydował się na zakup. Jest to jak najbardziej przemyślana strategia. Aromamarketing jest co prawda znany od dawna, jednak w ostatnich czasach ten sposób został dopracowany. Marketingowcy praktycznie z roku na rok odkrywają nowe metody na polepszenie prezencji sklepów itp. Zapach, jako szczególnie silny bodziec, jest wykorzystywany coraz częściej w sposób umiejętny.